субота, 20 листопада 2010 р.

Поради першокурсникам

Уже за плечима залишились веселий шкільний випускний вечір, хвилююча участь у вступній кампанії до вищого навчального закладу, і сьогодні ви – щасливі студенти -першокурсники! Студентські роки – один із найпрекрасніших періодів у житті людини. Однак у значної кількості студентів першого курсу з’являються певні труднощі. Вони пов’язані з незвичністю форм навчання, із необхідністю самому організовувати власну діяльність, із збільшенням обсягів самостійної навчальної роботи, з  пристосовуванням до нового колективу студентської групи, умов проживання тощо.
Сподіваємося, з цього приводу вам у нагоді стане декілька порад.

1. Одразу включайтеся, з головою поринайте у навчальний процес, щоб нічого не пропустити. Слід уже зараз зосередитися на успішному складанні першої сесії. Пам’ятайте, що підготовка до неї починається … з першого заняття!
Дружні посиденьки за чашкою чаю
Навчання у будь-якому вищому навчальному закладі України передбачає аудиторні заняття у формі лекцій, семінарів, практичних занять тощо, а також самостійну роботу студентів з підготовки до них, ще й колоквіумів, конференцій, заліків, іспитів тощо. Лекція – це один із найважливіших різновидів навчальних занять в будь-якому вузі, під час якого певну інформацію лектор передає в усній формі. До того ж, це творчий процес, в якому беруть участь як лектор, так і слухачі. Для того, щоб робота під час лекції була успішною й давала позитивний результат, треба вміти слухати викладача й фіксувати ту інформацію, яку він надає. Вміння слухати передбачає насамперед бажання слухати, бажання почути, а для цього потрібно бути уважним. Зазвичай перешкоджають активному слуханню смуток, втома, нудьга, захоплення власними думками, упереджене ставлення до предмета, негативне ставлення до викладача, сторонні розмови тощо.
Так, іноді студенти вважають, що певна навчальна дисципліна не має практичного значення для майбутньої професії. Така установка унеможливлює процес активного слухання, що призводить до неефективного використання навчального та особистого часу. Проте, незважаючи на суб’єктивну думку про значення тієї чи іншої навчальної дисципліни, варто враховувати, що навчальні плани і програми складаються з огляду на досвід і потреби практичної діяльності. Нерідко в доцільності вивчення певного предмета можна переконатись лише з плином часу, під час виконання конкретних практичних завдань.
Іншою перешкодою, як вже зазначалося, може бути суб’єктивне негативне ставлення до особистості викладача. Часом ми можемо не сприймати його зовнішній вигляд, манеру одягатися, ходити або говорити. В такому випадку варто хоча б подумки поставити себе перед аудиторією й спробувати щось розповісти. А під час лекції доцільно абстрагуватись від особистості лектора і зосередитись лише на тому, що він говорить.
Серед факторів, які заважають слуханню, варто виділити й сторонні розмови. Нерідко буває, що сусід щось не дочув і перепитав, попросив ручку чи запитав, котра година. Відповідаючи йому, ми самі в цей момент пропустили частину сказаного і вже не розуміємо, про що йдеться.
Таким чином, головним для того, щоб слухати й сприймати почуте, є бажання слухати, вміння зосередитись на тому, що говорить лектор.
Водночас слухання лекції супроводжується її конспектуванням, що також вимагає спеціальних умінь та навичок: наприклад, відбору інформації, її скорочення, переформулювання та записування.
2. На семінарах та практичних заняттях не відсиджуйтеся, а виявляйте свою активність – доповідайте, уточнюйте, запитуйте, вчасно виконуйте отримане завдання.
Під час екскурсії Києвом
Система вузівського навчання вимагає від студентів більшої самостійності в плануванні та організації власної діяльності. Вчорашньому школяреві зробити це буває дуже нелегко: якщо у школі щоденний контроль з боку вчителя змушував постійно й систематично готуватися до занять, то у вищому навчальному закладі рівень щоденного контролю зменшується. З’являється певна свобода дій, але цією свободою потрібно вірно скористатися, уміти вирізнити суттєве від другорядного. На жаль, через відсутність навичок самоорганізації, уміння розпоряджатися власним часом над першокурсником висить загроза пропуску занять, неуспішності в навчанні. Тому важливо планувати власну діяльність, намічаючи довгострокові плани на семестр, короткострокові плани на тиждень та найближчі плани на день.
Так, план на семестр виявлятиме цілісну картину роботи, яку потрібно буде виконати. Розташуйте його на видному місці, наприклад, над робочим столом, дзеркалом, на дверцятах шафи. При плануванні графіка на тиждень рівномірно за часом розподіляйте розумові, фізичні навантаження, час відпочинку, розваг, подорожей тощо. Найближчі плани на день краще складати напередодні ввечері, відмічаючи у переліку найважливіші справи.
3. Студентські роки – це унікальна можливість відвідати театри, музеї, виставки тощо. Не гайте дорогоцінного часу – розширюйте свій кругозір, піклуйтеся про власне духовне, культурне зростання. Беріть активну участь у суспільному житті студентської групи, інституту, університету – в такий спосіб ви матимете можливість долучитися до лав активної молоді університету, що є прекрасною підтримкою для першокурсника.
Налагодити ефективну взаємодію, приємне спілкування з одногрупниками та новими друзями вам допоможе доброзичливість, відкритість, прагнення прийти на допомогу, небайдужість до життя оточуючих. Намагайтеся знаходити друзів за інтересами (спорт, музика, книги, інші захоплення).
4. Водночас уникайте спілкування із «сумнівними» компаніями, які часто характеризуються асоціальними проявами (вживанням алкоголю, наркотиків, хуліганством тощо). Перебування у такому «товаристві» не допоможе вам реалізувати високі життєві цілі, досягнути успіху, стати професіоналом.
Поїздка до Пирогово
5. Особливим процес адаптації до навчання у вищому навчальному закладі є для першокурсників, які приїхали на навчання до столиці з інших міст, районів: змінюється темпоритм, умови проживання, коло друзів, знайомих тощо. Важливо пам’ятати, що новий етап життя приносить та розкриває нові можливості для професійного, особистісного зростання, відкриває нові горизонти взаємодії та спілкування з новими друзями. І це варто цінувати!
Пам’ятайте про те, що ви не самотні і в будь-який момент можете звернутися за мудрою порадою до дирекції інституту, куратора, викладачів, психологів, професорів (які, до речі, також колись були першокурсниками). Вони обов’язково допоможуть у вирішенні того чи іншого питання.
Успіхів Вам! Натхненного оволодіння професією! Яскравого студентського життя!



Олена Темрук - доцент кафедри психології, кандидат психологічних наук

P.S.

Студенти студентам:


1.Лекції, а тим паче семінари краще не пропускати. Якщо все ж таки пропустив – підійди до викладача і запитай, як краще перекрити н-ку.
2. Пити, курити, говорити, жувати, плювати, грати і спати треба в спеціально відведених для цього місцях.
3. Хочеш списати – сідай на 1 парту. Туди найменше дивляться.
4. Перед тим, як здавати скачаний реферат, обов’язково прочитай його!
6. Завжди будь уважним.
7. Конспекти краще все ж таки писати. По-перше, їх періодично перевіряють викладачі, по-друге, вони можуть знадобитися під час підготовки до іспитів і, по-третє, спати і писати водночас неможливо, тому написання конспектів діє навіть краще, ніж кава.
8. Не забивай на предмети, які здаються тобі легкими, болонська система зобов’язує тебе плідно навчатися протягом всього року.
9. Завжди носи з собою читацький квиток, якщо буде вікно – посидиш в бібліотеці, взимку там завжди тепло.
10. Ну і нарешті: не бійся викладача, він тебе не з'їсть, а можливо, навіть і не запам'ятає.





Немає коментарів:

Дописати коментар